Facebook

Polecamy

13.04.2012Konfrontacje. Historia dizajnu cz. II

Tagi: Jak to robimy na peryferiach?”, Konfrontacje. Historia dizajnu cz. II

„Jak to robimy na peryferiach?”

W najbliższy czwartek (19 kwietnia) o godz. 18.00 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (ul. Pańska 3), odbędzie się, drugie już, spotkanie z cyklu "Konfrontacje. Historia dizajnu".

W spotkaniu udział wezmą prof. Kerstin Wickman, przez wiele lat wykładająca historię dizajnu w sztokholmskiej Konstfackskolan i dr hab. Andrzej Szczerski z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Powstały w Wielkiej Brytanii Arts & Crafts Movement dotarł w 2 poł. XIX wieku do wielu krajów, tak w Europie, jak w Ameryce. Wszędzie tam spotkał się z ogromnym zainteresowaniem, czemu sprzyjała jego otwarta formuła - w zależności od lokalnych problemów można było wybrać sobie z niego do realizacji te cele, które uznawano za najważniejsze. Mogły one mieć charakter artystyczny, narodowy, społeczny, ekonomiczny lub związany z modelem produkcji. Jednym z najważniejszych celów okazało się zwrócenie uwagi na wartości lokalnej sztuki i wytwórczości.

W ówczesnym świecie, zdominowanym przez artystyczny dyktat Francji (Walter Benjamin nazwał Paryż „stolicą XIX wieku“), oznaczało to przyznanie wyższej rangi kulturom peryferyjnym, traktowanym dotychczas jako prowincjonalne. W krajach takich, jak Finlandia, Norwegia, Szwecja, Węgry, Słowacja czy Polska, Ruch Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł okazał się ważnym czynnikiem wspierającym kształtowanie tożsamości kulturowej, zarówno o charakterze regionalnym, jak narodowym.

 

Spotkanie w języku polskim i angielskim.

 

Kerstin Wickman- profesor teorii i historii dizajnu. Wykłada m.in. w Konstfack (University College of Arts, Crafts and Design) w Sztokholmie i na wielu innych uniwersytetach i kolegiach w Szwecji.

Wybitna znawczyni szwedzkiego wzornictwa i rzemiosła. Jej teksty ukazywały się w wielu  międzynarodowych i szwedzkich magazynach poświęconych dizajnowi, była redaktorka Form Magazine. Autorka wielu publikacji na temat wzornictwa i rzemiosła. W chwili obecnej pracuje nad nową książką o szwedzkim wzornictwie przemysłowym w latach 1960-1990.

Andrzej Szczerski – historyk i krytyk sztuki, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki UJ. Wykładał także na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie (2003) i na Uniwersytecie St Andrews w Wielkiej Brytanii (2004). Od 2009 roku Prezes Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Autor publikacji poświęconych sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, w tym książek Wzorce tożsamości. Recepcja sztuki brytyjskiej w Europie Środkowej około roku 1900 (Kraków 2002), Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1918-1939 (Łódź 2010).

Autor: Icon


Komentarze

Aby móc uczestniczyć w dyskusji musisz się zalogować

Zaloguj się

do góry